Teaching Cases

Cerveceria Polar: the bear awakens
Date Published: 2015
Published By: CLADEA-BALAS
Authors:Sofía Esqueda y Raquel Puente
Product #: IE0019


Abstract


Fundada en 1941, Cervecería Polar ha mantenido su posición como líder absoluto del mercado en producción y distribución de cerveza en Venezuela. En 1997, presentó su cerveza Polar Light, que fue bien recibida en el mercado. Sin embargo, en noviembre de 2000, la empresa competidora Cervecería Regional lanzó al mercado el producto Regional Light, y con apenas algunos meses en circulación había alcanzado una participación del 25 % del mercado de las cervezas ligeras. Para responder a la amenaza planteada por Regional Light, el nuevo Director de Mercadeo en la Unidad Estratégica de Cerveza y Malta de Cervecería Polar, Cesar Menéndez, presentó sus recomendaciones ante los directivos sobre el plan estratégico de mercadeo de la empresa para los próximos años. ¿Qué plan de acción recomendaría en la reunión de planificación estratégica? 

Para adquirir este caso en español ingresa a: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE0019-PDF-SPA

Para adquirir este caso en inglés ingresa a: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE0021-PDF-ENG

Abstract

Founded in 1941, Cervecería Polar had kept its position as absolute market leader in beer production and distribution in Venezuela with its traditional Pilsen for over sixty years. In 1997, it introduced its Polar Light beer, which was well received on the market. However, in November 2000, Cervecería Regional launched its new Light beer, which soon became a challenge to the market leader. This new product met consumers´ expectations: a light, soft beer packaged in a transparent glass bottle that helped reinforce its attributes. A few months after its launching, it had already achieved 25 % market share in the light category. To respond to the threat posed by Regional Light, Polar management awaited its new Chief Marketing Officer for the Beer and Malt Strategic Unit, Cesar Menendez, to recommend future actions aimed at maintaining the company´s leadership position. What action plan would you recommend at the strategic planning meeting?

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Keywords: Market research; Strategic planning; Alcoholic beverages; New product development; Consumers; Leadership; Marketing
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