Teaching Cases

Decofruta: new flavors in the business model
Date Published: 2016
Published By: CLADEA-BALAS
Authors:Aramis Rodríguez y Edwin Ojeda
Product #: IE0023


Abstract


Este caso ofrece una descripción detallada de los momentos más significativos de la empresa Decofruta, desde el lanzamiento del concepto, el crecimiento de la franquicia en Venezuela, el proceso de internacionalización en Europa así como el desarrollo de nuevos formatos. Cada uno de estos elementos es una oportunidad en sí mismo para explicar los diferentes elementos del método Lean Startup aplicado a una franquicia. El enfoque del caso, junto con la decisión estratégica o la elección que los empresarios deben hacer para canalizar la sostenibilidad, se coloca en la forma de validar y gestionar algunas de las alternativas elegidas. La experiencia vivida por el equipo de Decofruta es un ejemplo de cómo -empíricamente- un negocio puede recurrir a un enfoque de aprendizaje validado antes de asignar tiempo y recursos para desarrollar algo que sólo está en la mente de sus creadores. También se señala las consecuencias de invertir tiempo, dinero y pasión en un producto o servicio que no agrega valor al cliente. 

Para adquirir este caso en español ingresa a: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE0023-PDF-SPA

Para adquirir este caso en inglés ingresa a: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE00215-PDF-ENG

Abstract

The case provides a detailed description of the various significant points in time or company milestones, since the launching of the concept, the growth of the franchise in Venezuela, the internationalization process in Europe, and the development of new formats. Each of these landmarks is an opportunity in itself to explain different elements of the Lean Startup method applied to a franchise. The case's focus, along with the strategic decision or choice of the entrepreneurs must make to channel sustainability, is placed on how to validate and manage some of the alternatives chosen. The experience lived by the Decofruta team is an example of how -empirically- a business may resort to a validated learning approach prior to allocating time and resources to develop something that is only in the minds of its creators. It also pinpoints the consequences of investing time, money and passion in a product or service that does not add value to the customer.

To acquire this case in English go to this address: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE0025-PDF-ENG

To acquire this case in Spanish go to this address: https://cb.hbsp.harvard.edu/cbmp/product/IE0023-PDF-SPA

 



Keywords: Business models; Franchises; Franchising; Start-ups; Startup; Value proposition; Value propositions
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